Voortrekkersmonument - Boekendiens - Balmoral - Reisverslag uit Balmoral, Zuid-Afrika van Johan Stie - WaarBenJij.nu Voortrekkersmonument - Boekendiens - Balmoral - Reisverslag uit Balmoral, Zuid-Afrika van Johan Stie - WaarBenJij.nu

Voortrekkersmonument - Boekendiens - Balmoral

Blijf op de hoogte en volg Johan

21 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Balmoral

Gisteren weer een "kunnen we zo veel mogelijk doen, zonder ook maar een minuut te verliezen" dag. Voormiddag eerst naar een boekendiens van een bevriend iemand, kon het weer niet laten en onze valies is weer zwaarder geworden. Voor ieders meug was er wel wat.
Ik heb de hoofdvogel waarschijnlijk afgeschoten door het grootste, in afmetingen dan, boek te kopen. Een journaal over die anglo-boerenoorlog. Thema dat gisteren een leiddraad was voor onze voorlaatste dag in ZA.

Nadien het voortrekkersmonument bezocht, indrukwekkend, zowel van gebouw als van de geschiedenis die er wordt afgebeeld dmv stenen panelen. Panelen die blijkbaar door het regime werden aangepast, het vermoorden van kinderen is nu eenmaal niet iets waar de zoeloe's fier op zijn.
Een aanrader!

Tegen 13 uur in kleinfontein een braaitje gedaan, weer was niet zo denderend maar aangezien we een dak hadden en veel honger (we slagen het ontbijt over want te tijdrovend :-)
We zijn blijkbaar met honger gaan inkopen want 1 kg vlees de man bleek wel wat veel te zijn.

Nadien naar Balmoral doorgetrokken, een streek waarAfrikaners zich ook hebben geinstalleerd, sommigen al wat beter dan de anderen.
Er bestaan blijkbaar ook nog tovenaars, want bij één van de families daar,mensen kwamen net terug van een kleine vakantie,
hadden ze juist bij nacht twee paarden afgemaakt.
Tovernaarsritueel, een steek in de lies, stuk van de oren en de nek, en het wegsnijden van het geslacht. Blijkbaar zijn dat zaken waarmee kaffers kunnen gaat "toveren" / genezen. Ieder zijn ding, maar op die manier paarden afmaken is gewoon beestachtig.
Begot, via een moedwillige omzwerving kwamen we toevallig in hun dorpje terecht, baaie stinkie, reden snel genoeg om te maken dat we daar weg waren. Ik denk dat ze anders ook zouden gaan "toveren".

Nu goed, nadien bij een goede vriend van Guy/Hans gestopt en bij koffie/wodca tot een stuk in de nacht zitten luisteren naar authentieke verhalen en wijsheden.
Een collectie wapens overlopen op een overdonderende manier, ik hoorde de eerste vijf minuten niets meer.
Geen minuut verveeld. Da wa ni "kak".

We vertrekkem nu naar Bloemfontein, en geen idee of ik nog Internet zal hebben vanaf nu.

  • 22 Oktober 2012 - 20:43

    Zoon:

    het is een heel leuk reisverslag tot nu en hopelijk laat je nog wat weten

  • 24 Oktober 2012 - 15:51

    Selene & Lise:

    lise:

    Hey vake we missen je wel hoor...
    hier en daar wat mindere punten maar er zijn ook goede punten
    met ons en de dieren gaat het goed misschien gaan we vrijdag de diertjes naar de dierenarts
    voor te steriliseren
    Pico heeft s' morgens ingebroken bij Bruce ineens was er geen kip in het kippen hok maar een hond in het kippen hok
    ik (net wakker) spurt naar beneden en ga pico wat straffen
    alle geluk zat Bruce nog in haar kot rustig te slapen
    ik weet waar pico heeft ingebroken dus ik heb het gat gedicht
    de mannen zijn het bord komen afbreken maar ze hebben men laadertje wel wat kapot gedaan maar het is niet erg en de deur daar was ook iets mee maar ik heb dat weer gefikst
    ik heb vandaag mijn eerste waarschuwing gehad van een mevr. van nederland ze was heel boos en ze zei :als nu nog iemand praat die krijgt dan iets he
    een tijdje later begin ik te babbelen met men buur en ja ze had da gezien en
    was super boos op mij en men buur
    ze heeft onze namen op het bord geschreven
    en toen ging de bel
    ze heeft niks gezecht tegen ons maar misschien gaan we morgen een preek krijgen
    (iik hoop dat ze geen punten f zo gaat aftrekken )
    op mijn school gaat het goed ik kan goed volgen (niks aan de hand)
    flo eet nu veel heel veel want zijn buik is een wat dikke maar ik denk ook wel dat da komt omdat het bijna winter is
    ik ga je laten want moeke zit me hier al te roepen voor het eten
    riek je het al? Mmmmm
    dus ik ga je maar laten
    ik hoop dat je je daar amuzeert
    maar ik kan al niet wachten tot je terug bent ;)
    dikke smakker en vele kusjes van je sproetenkopje xxxxx



    Selene:

    Heej, Vake!
    Seleneetje hier.
    Mijn punten zijn ook wel goed want ik heb bij lopen 18,5 en ik vind dat niet slecht voor mij:)
    Maaaaaaar, ik heb 2 nota's =) maar het is niet zo heel erg hoor. Ik was gewoon eens te laat in de les (ik stond in de C-blok en het was in de D-blok de hele andere kant op :)
    En dan nog één van Wenzel, ik had mijn map mee, maar niet mijn bundel dus ik kreeg een nota en ik had nog nooit iets vergeten maar ja. Zo een drama is dat ook weer niet.
    En morgen gaat moeke naar mijn ouder contact ik hoop dat het goed gaat zijn.
    Voor de rest is het weer hier zalig! Jammer blijft het niet lang meer zo.
    Met flo is alles DIK in orde:)

    Ik kijk er elke dag naar uit om te lezen wat je hebt geschreven en moet er ook altijd weer om lachen:)
    Dus blijf zo verder schrijven en weet dat wij u allemaal heel hard missen!

    Vele kussen van iedereen!
    Selene

  • 27 Oktober 2012 - 21:38

    Johan Stie:

    bedankt voor de berichtje miekes, ik denk wel aan jullie. Is niet altijd gemakkelijk om internet te vinden. Eb dan moet het nog goed zijn. Mss doen we morgen een boottocht..

    Vele xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Actief sinds 22 Mei 2012
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 29678

Voorgaande reizen:

02 September 2017 - 18 September 2017

10 dagen Slovenië

03 Mei 2015 - 03 Mei 2015

Kroatie

18 Januari 2014 - 25 Januari 2014

Minder Vande Lanotte - Meer Lanzarote

16 Oktober 2012 - 16 November 2012

Zuid-Afrika ->Orania -> Namibië

Landen bezocht: